Cviky pro záda   

  Předchozí  Nadřazený seznam  Následující  

 

   
  Vzpřimování přes rovnou lavici (back extension)
Hyperextenze
   
     
   
 

Ležíte na břiše na speciální lavici, či na dostatečně vysoké stabilní rovné lavičce se zafixovanými patami. Horní okraj pánve je v rovině s hranou lavice. Pokud se položíte s pánví přesahující desku, přenesete zátěž na hýžďové svaly. Ruce jsou zkříženy na hrudníku.

S nádechem se sbalíte (opravdu sbalit - ne zlomit v bedrech) pod lavici, bradu přitisknete k hrudníku. S výdechem se napřímíte.

Byť se vám výklad slova "hyperextenze" nesprávně snaží vnutit cosi jiného, neprovádíte záklon v bedrech - v horní poloze je tedy trup s nohama v jedné přímce.

Zaměření: Cvik v takto popsaném provedení zatěžuje vzpřimovače po celé jejich délce od pánve až k hlavě.

Poznámka: Ve všech variantách vzpřimování cvik končí v okamžiku kdy jsou nohy a trup v jedné rovině, v žádném případě není žádoucí pokračovat do záklonu. Díky tomuto požadavku je používání názvu hyperextenze nesprávné a v novější literatuře se mu většina autorů snaží vyhnout.

 

 

   
             
  Jako varianta nebo někdy i základní provedení se uvádí cvik s pevnými rovnými zády. Zde je účinek přenesen opravdu téměř jen do bederní oblasti, což v mých očích poněkud pozbývá smyslu (až na opravdu specifické případy).    

   
             
 

Varianta: Vzpřimování přes šikmou lavici
Varianta: Vzpřimování přes balón

Obě tyto varianty jsou si v provedení i účinku podobné.

Ležíte přes šikmou lavici, vyrobenou konkrétně pro  tento cvik, či přes balón. Nohy jsou fixovány v obou případech chodidly u země. Pohyb je stejný jako u základního provedení ale v horní pozici je zatížení menší, proto je cvik vhodnější pro začátečníky.

         
             
  Předchozí  Nahoru  Následující     Diskuze o cvičení